Right Of Self Determination - Give Back For The PATANIAN Entire Land

Rabu, Juni 13, 2012

Rumpun Melayu Syurga Warisan

...Jati Diri Menjadi Tanda Tanya.

Selatan Thailand adalah jelas Melayu karena di sinilah warisan Kesultanan Patani yang kini terbagi empat wilayah Melayu yaitu Yala (Jalo), Narathiwat (Menara), Pattani dan Songkhla. Nama Melayu Songkhla yailah Singgora. 

Jadi, siapakah mereka? Adakah mereka itu orang Melayu atau orang Thai. Atau orang Thai keturunan Melayu. Atau orang Melayu Thai. Jati diri menjadi tanda tanya. 

Maka dalam hal ini, apakah yang dimaksudkan dengan Melayu Jati..?
video

1 komentar:

  1. Melayu sejati adalah Melayu yang berasal di satu tempat, berkembang tamadunnya di situ dan kekal se hingga kini. Patani sebagai pewaris tamadun kerajaan Langkasuka adalah peribumi sejati di wilayah yang bernama Patani sekarang. Di Malaysia Melayu sejatinya ialah Melayu Kelantan yang merupakan cabang atau sebahagian wilayah Patani zaman lampau. Melayu Patani/Kelantan dikatakan sebagai Melayu sejati kerana sebahagian besar tamadun tanah Tanah Melayu di bina dan majukan oleh Melayu yang asal dari wilayah luar. Kesultanan Melayu Melaka yang asaskan oleh Parameswara asal Palembang yang di kalahkan oleh nusantara dari tanah Jawa. Sebagai Melayu Kelantan yang nenek moyang berasal dari Narathiwat (Patani)sampai kiamat pun saya tetap menganggap orang-orang Patani adalah Melayu (Melayu sejati) walaupun saya tahu Melayu Patani telah di tukarkan oleh penjajah Thai sebagai Thai Islam.Mungkin bisa di terima jika di bilang orang Thai keturunan Melayu

    BalasHapus